Din nettleser er for gammel. Vennligst oppgrader nettleseren din eller last ned en alternativ nettleser som Google Chrome eller Firefox.

Markedsføring og ledelse

Fagets innhold

Faget skal gi kompetanse om hvordan vi som forbrukere handler både nasjonalt og internasjonalt og hvordan bedrifter kan benytte seg av denne kunnskapen for å gjøre suksess. Faget skal også gi forståelse for hvordan god ledelse utføres.

Faget vil kunne gi deg svar på blant annet følgende spørsmål:

  • Hvordan har Moods of Norway fra den lille bygda Stryn på Vestlandet klart å gjøre verdenssuksess med et traktormerke på klær?
  • Hvorfor har Grandiosa blitt en suksess?
  • Hvordan klarer Rema 1000 å få det enkle til å bli det beste?
  • Hvordan påvirker din personlighet din kjøpsadferd?
  • Hvordan gjennomføres markedsundersøkelser?
  • Hvorfor er god ledelse viktig for å få til et godt salg?

Markedsføring og ledelse 1

Programfaget Markedsføring og ledelse 1 tilbys på Vg2.

Antall timer: 5 timer

Vurdering: Standpunktkarakter. Muntlig eksamen (lokalgitt). 

Markedsføring og ledelse 2

Programfaget Markedsføring og ledelse 2 tilbys på Vg3.

Antall timer: 5 timer

Vurdering: Standpunktkarakter. Skriftlig eksamen (sentralgitt) eller muntlig eksamen (lokalgitt).  

Hovedområder

  • Marked og målgrupper
  • Psykologi og kjøpsadferd
  • Situasjonsanalyse og markedsinformasjon
  • Organisasjon og ledelse
  • Konkurransemidlene
  • Personalutvikling og ledelse
  • Markedsstrategi og markedsplanlegging
  • Etikk og samfunnsansvar

Arbeidsformer

Markedsføring og ledelse er et fag hvor vi samarbeider mye med lokalt næringsliv. Vi besøker ulike bedrifter og har gjesteforelesere. Noen oppgaver vil bestå i at elvene skal utføre reelle oppdrag for lokalt næringsliv. Dette gjør fagstoffet mer levende og forståelig.

Det kan også være muligheter for å drive med ungdomsbedrift.

Arbeidsformene vil forøvrig variere mellom prosjekter, oppgaveløsning, elevpresentasjoner og forelesninger. Det gis stor mulighet for egenaktivitet og til å velge ulike arbeidsmåter.

Hva kreves for å ta dette faget?

Det kreves ingen spesielle forkunnskaper, men det er en fordel om du er interessert i hvordan bedrifter drives, både når det gjelder å skape suksess produkter som for eksempel Moods of Norway og hvordan uføre god ledelse.

Muligheter faget gir

Faget gir deg innblikk i yrker som driver med reklame, pr, markedsføring, informasjon, rådgivning, salg og personledelse. Du vil gjennom praktiske oppgaver i samarbeid med lokalt næringsliv kunne opparbeide deg et nettverk av kontakter som kan komme godt med senere i arbeidslivet. 

Markedsføring og ledelse handler mye om hvordan nå frem med et budskap til ulike grupper av mennesker, det egner seg derfor veldig godt i kombinasjon med reiseliv og språk og/eller kommunikasjon og kultur.

Faget er et av de grunnleggende fagene i en økonomisk administrativ utdanning. Faget egner seg derfor også kombinert med andre økonomifag som næringslivsøkonomi, økonomi og ledelse, samfunnsøkonomi og entreprenørskap og bedriftsutvikling.

Du vil ha stor nytte av dette faget om du velger videre studier innen økonomi og ledelse. Fager inneholder også en del om psykologi og kjøpsadferd som kan være godt å ha med seg om du velger å gå videre på samfunnsfaglige studier som for eksempel sosiologi og sosialantropologi.

Lenker

Markedsføring og ledelse

Læreplan i markedsføring og ledelse

Sist oppdatert 01.12.2015
Fant du det du lette etter?
Login for redigering