Salg, service og reiseliv

Vil du jobbe med kundebehandling og være bedriftens ansikt utad? Vil du jobbe med IKT-service?

Hvem passer studiet for?

Hvis du velger salg, service og reiseliv, bør du være interessert i å arbeide med mennesker. Du må være åpen for ulike kulturer og tradisjoner, og helst en type person som har lett for å snakke med folk. Du må være løsningsorientert og serviceinnstilt, og kunne beholde roen i utfordrende situasjoner. 

Du lærer

  • økonomisk og bærekraftig drift
  • om markedsføring, entreprenørskap og innovasjon
  • administrasjon og digitale verktøy
  • om reiseliv og turisme
  • kundebehandling og salg
  • planlegging og gjennomføring av sikkerhetstiltak

Du bør være

  • organisert, strukturert og resultatorientert
  • kreativ og ha evne til å tenke strategisk
  • åpen for ulike kulturer og tradisjoner
  • interessert i å kommunisere med mennesker

Du kan bli

Arbeidssteder

  • egen bedrift
  • kontorer og hoteller
  • turisme- og reiselivsbedrifter
  • butikker eller større bedrifter
  • vaktselskaper, alarmsentraler eller flyplasser

Videre utdanning

Yrkesfaglig opplæring fører fram til yrkeskompetanse (med eller uten fag- eller svennebrev). Etter fullført yrkesfaglig opplæring kan du gå ut i arbeid eller ta videre utdanning:

  • Du kan ta videre utdanning på fagskole. En fagskoleutdanning er en kort og yrkesrettet videreutdanning som er beregnet på de som har gått yrkesfag.
  • Du kan ta Vg3 påbygging til generell studiekompetanse
    – etter Vg2 eller
    – etter oppnådd yrkeskompetanse.
    Da har du mulighet til å ta høyere utdanning ved høyskole eller universitet. Husk at noen studier, f.eks. ingeniør-, realfags- og medisinske studier, forutsetter at du har visse realfag.
  • Du kan også søke opptak til høyere utdanning etter forkurs eller gjennom Y-veien, yrkesfaglig vei til høyere utdanning. Y-veien er beregnet på deg som har relevant yrkeskompetanse. Forkurs og Y-veien er vanligst innen realfags- og ingeniørstudier.

 

Til toppen