Sierra Leone

Hvert år arrangerer vi Sierra Leone-dag. Denne dagen er satt av til å jobbe for å tjene inn penger til skolen vi driver midt i jungelen i Sierra Leone (Lillehammer Secondary School).

Flere skoler er med

Prosjektet ble startet i 2002 gjennom et samarbeid med Vargstad vgs. og Umu Pyne. Etter hvert har de andre skolene i regionen (Lillehammer, Gausdal og Vinstra vgs.) også blitt en del av prosjektet.

Skolen samler inn penger prosjektet en dag i oktober hvert år, og hver elev skal bidra med 400 kroner.

Åpnet i 2006

Skolen ble bygget og åpnet i 2006. Det var ingen ungdomsskole i området der før vi startet innsamlingen og bygget skole. Gjennom å gi ungdommene utdanning, unngår jentene ekteskap og graviditet i ung alder.

Undervisning på Lillehammer Secondary school - Klikk for stort bildeUndervisning på Lillehammer Secondary school

Kokkene lager mat - Klikk for stort bildeKokkene lager mat

Jevnlige besøk

Umu Pyne er født og oppvokst i Sierra Leone, men bor i Lillehammer. Hun er prosjektets kontakt med Lillehammer Secondary School og er der på jevnlige besøk. Dette skaper en stor trygghet for at pengene går dit de skal.

Prosjektet har kommet langt

I dag er skolen ferdig bygd med tre skolebygg som hver har plass til ca. 120 elever.

Pengene som samles inn går først og fremst til daglig drift, det vil si lønn til lærere og mat til elevene.

Varmt måltid hver dag

Elevene får servert ett varmt måltid om dagen på skolen, og dette er ofte det eneste måltidet elevene spiser den dagen. Måltidet er også en viktig motivasjon for at de foresatte skal sende elevene på skolen. Maten tilberedes av lokale kvinner i et bambusbygg .

Brønn, solcellepanel og symaskiner

For tre år siden bygget vi en brønn som skolen har stor nytte av. Før måtte de gå 15 minutter én vei gjennom jungelen for å hente vann, og drikkevann måtte kjøpes i små plastposer produsert av kinesere.

I fjor investerte vi i solcellepanel slik at skolen har tilgang på strøm. De har også fått symaskiner slik at elevene kan lære seg både å sy og reparere klær.

Skolebøker

Elevene har ikke skolebøker og nesten ingen bøker i skolebiblioteket. Det ble derfor i høst sendt ned 10 kasser med engelske bøker som vi ikke bruker lenger.

Skolen har fått symaskiner - Klikk for stort bildeSkolen har fått symaskiner

Radio-undervisning fra i vår - Klikk for stort bildeRadio-undervisning fra i vår

Trenger fortsatt støtte

Planen er at staten i Sierra Leone skal overta driften av skolen selv i fremtiden. I fjor betalte de for fem lærere og dette skoleåret skal staten betale for ti. Utfordringen er at lønnsøkningen har vær på 30 %, så det trengs likevel fortsatt støtte. I tillegg er det å bidra til innkjøp av noen PC-er og utstyr til en naturfaglab.

Koronatiltak for undervisning

Korona pandemien har også rammet Sierra Leone, men dødstallene har  vært forholdsvis lave. Landet er godt rustet mot epidemier etter ebola-utbruddet.

I dag er elevene på skolen, men de sitter med  munnbind i klasserommet. I vår foregikk undervisningen fra radiosendte sendinger fra staten.

Film om prosjektet

Filmen ble laget i 2018 og gir mer informasjon om prosjektet.