Kunst, design og arkitektur

Er du kreativ og har estetisk sans? Liker du også å arbeide med teoretiske fag? Da kan kunst, design og arkitektur være noe for deg!

Fra skoleåret 2022/2023 tilbyr Lillehammer videregående skole, avdeling Sør, utdanningsprogrammet kunst, design og arkitektur (KDA).

Du får studiekompetanse på en spennende og variert måte

Kunst, design og arkitektur er en framtidsrettet utdanning hvor du får arbeide med idéutvikling ved hjelp av et bredt utvalg av verktøy og teknikker. Du får eksperimentere med ulike uttrykksformer og utvikle ditt eget kunstneriske uttrykk. Det gjør deg rustet for opptaksprøver og høyere utdanning innen kunst- og designfag.

KDA er en 3-årig studieforberedende utdanning, hvor du har fellesfag i tillegg til programfag i kunst, design og arkitektur.

Hvem passer studiet for?

Kunst, design og arkitektur passer for deg som er kreativ og glad i å tegne. Du må være interessert i design, form og farge, og å utvikle kunstneriske ferdigheter. Du bør også like å bruke hendene, og være opptatt av å skape og utforske ting.

Hva lærer du?

• å tegne
  • å utforme gjenstander i forskjellige materialer
  • å videreutvikle dine kreative evner
  • om kunst og kultur
  • om steds- og byutvikling
  • teoretiske fag

Programområdet inneholder både en praktisk og en mer teoretisk tilnærming til kunst- og kulturhistorie, design og arkitektur.

Du oppnår

• studiekompetanse og kan ta høyere utdanning

Hvis du tar høyere utdanning, kan du blant annet bli:

• arkitekt, landskapsarkitekt eller interiørarkitekt
  • produktdesigner, industridesigner eller grafisk designer
  • kunst- og kulturformidler, kurator eller kunstner

Du kan også utdanne deg til andre yrker. Med generell studiekompetanse kan du søke de fleste studier ved høgskoler og universiteter.

Arbeidssteder kan være

• arkitektkontor eller bygg- og entreprenørbedrifter
  • produksjonsbedrifter eller designbyråer
  • museer, gallerier eller kunstneratelier