Tilrettelagt avdeling

Ved tilrettelagt avdeling på avdeling Nord finner du et mangfold av elever som på ulike måter trenger et tilrettelagt opplæringsløp.

Tre gutter med refleksvest som holder på skulderen til hverandre, som har stablet et tårn med ulike typer treklosser. - Klikk for stort bildeTilrettelagt avdeling gjør en del aktiviteter utendørs.

En trygg start på videregående

Tilhørigheten til avdelingen kan variere fra å være ett til flere år. Noen velger å gå her for å få en trygg start i videregående skole før de starter på ønsket utdanningsprogram, mens andre trenger et tilrettelagt løp hele videregående.

Vi har også elever som tar noen fag på tilrettelagt avdeling, ofte fellesfag og programfag på verksted.

Du skal oppleve mestring og framgang

Hovedmålet er at du skal bli mest mulig selvstendig med tanke på arbeid, bolig og fritid.

Det er viktig for oss at du som elev på avdelingen opplever mestring og framgang på ditt nivå, og at du føler tilhørighet og felleskap.

På tilrettelagt avdeling jobber det spesialpedagoger, faglærere, vernepleiere og miljøarbeidere.

Hvem er tilbudet for?

Tilrettelagt avdeling er for deg som går for grunnkompetanse eller ønsker å gå ut som lærekandidat med spesialundervisning (2+2-modellen).

Elevene hos oss har stort sett karakterfritak i alle fag.

En lærer og en elev som lager salat. - Klikk for stort bildeVed tilrettelagt avdeling øver vi på ulike typer matlaging.

To jenter som sitter ved en pult og jobber med fag. - Klikk for stort bildeVed tilrettelagt avdeling blir undervisningen tilpasset til elevene.

To gutter som jobber med en harddisk. - Klikk for stort bildeTo elever jobber med en harddisk.

En elev på TIF-verkstedet - Klikk for stort bildeEn elev på TIF-verkstedet.

Hverdagen vår

Opplæringen tar utgangspunkt i dine egne behov og forutsetninger, der du får opplæring basert på individuelle mål i egen opplæringsplan. Vi følger ikke læreplan i noen av programområdene, men plukker relevant innhold og definerer mål ut fra dine målsettinger.

Eksempler på fag og tema hvor vi kan tilpasse undervisningen:

• Fellesfagene norsk, matematikk/praktisk matte, engelsk
  • Livsmestring (ungdom, voksenlivet, identitet, følelser, personlig hygiene, kjærlighet og psykisk helse)
  • ADL-trening (øvelser i dagligdagse gjøremål)
  • Ungdomsbedrift
  • Data og digitale verktøy
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet eller svømming
  • Kunst og håndverk / kreativt arbeid
  • Naturfag
  • Samfunnsfag
  • Historie
  • Personlig økonomi
  • Mat og helse
  • Musikk, dans og røris
  • Arbeidstrening

Søknad

Søknadsfristen er 1. februar.

Du søker via vigo.no

• Du må søke på individuelt grunnlag og velge tre utdanningsprogram.
  • Hvis du er i prosess med overgangsmøter gjennom en rådgiver på avgiverskolen din, kan du skrive i søknaden at du ønsker å tilhøre tilrettelagt avdeling ved Lillehammer videregående skole.

Malin Skurdal, avdelingsleder