Informasjonsteknologi og medieproduksjon

Er du interessert i å produsere innhold for sosiale medier, sette sammen datamaskiner og nettverk, lage spill og app-er, eller intervjue folk? Hvis du også vil ta fagbrev, er dette studiet for deg.

Hvem passer studiet for?

Studiet passer for deg som er interessert i informasjonsteknologi og/eller mediefag.

Etter Vg1 spesialiserer du deg enten innen media eller IT. Velger du mediefagene, kan du få jobb innen video, grafisk design eller foto. Velger du IT, kan du få jobb i IT-bransjen, for eksempel med å utvikle programvare eller drifte store og små datasystemer.

Elevene går sammen første året og deler seg i to ulike grupper andre året (IKT driftsfag og medieproduksjon). Etter Vg2 skal du ut i en lærebedrift.

Hva lærer du?

• idéutvikling og kreativ problemløsning
  • om brukerstøtte, nettverk, IT-sikkerhet og programmering
  • innholdsformidling og historiefortelling
  • foto, film og grafisk design
  • kommunikasjon og markedsføring
  • omstillingsevne og kritisk bruk av teknologi og informasjon
  • etikk og lovverk

Les mer om Informasjonsteknologi og medieproduksjon på vilbli.no.

Eksempler på hva du kan bli:

• IT-utvikler eller IT-driftstekniker
  • mediedesigner, medietekniker eller medieprodusent

Se alle yrker og kompetanser

Arbeidssteder

• IT-driftsselskaper og IT-avdelinger
  • multimediebedrifter, reklamebyråer eller forlag

Skolens tilbud på Vg2:

• Vg2 Informasjonsteknologi

Skolens tilbud på Vg3:

Slik søker du

Videre utdanning

Yrkesfaglig opplæring fører fram til yrkeskompetanse (med eller uten fag- eller svennebrev). Etter fullført yrkesfaglig opplæring kan du gå ut i arbeid eller ta videre utdanning:

• Du kan ta videre utdanning på fagskole. En fagskoleutdanning er en kort og yrkesrettet videreutdanning som er beregnet på de som har gått yrkesfag.
  • Du kan ta Vg3 påbygging til generell studiekompetanse
    – etter Vg2 eller
    – etter oppnådd yrkeskompetanse.
    Da har du mulighet til å ta høyere utdanning ved høyskole eller universitet. Husk at noen studier, f.eks. ingeniør-, realfags- og medisinske studier, forutsetter at du har visse realfag.
  • Du kan også søke opptak til høyere utdanning etter forkurs eller gjennom Y-veien, yrkesfaglig vei til høyere utdanning. Y-veien er beregnet på deg som har relevant yrkeskompetanse. Forkurs og Y-veien er vanligst innen realfags- og ingeniørstudier.